Kruger en Sodwana Bay - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van John Heur - WaarBenJij.nu Kruger en Sodwana Bay - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van John Heur - WaarBenJij.nu

Kruger en Sodwana Bay

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

22 September 2017 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Het vorige verslag was gestopt vorig week woensdag in Hazyview. Donderdag vertrokken we vroeg (half 6) op weg naar Kruger national park. Dit is het grootste nationale park van Zuid Afrika met een hoogte van meer dan 300 km en een breedte van 60 km. Het park staat bekend om zijn wildlife wat er te zien is. We hadden besloten om er zelf twee dagen rond te rijden in onze huurauto. Om half 8 waren we bij orpen gate waar we het park in reden. In het park liggen verharde en onverharde wegen die beiden met onze auto te berijden waren. Al snel zagen we impala's naast onze auto en niet veel later zebra's. Echt gaaf om zo dicht langs de dieren te kunnen rijden. Toen we bij een viewpoint stopten hoorden we dat een stuk verder leeuwen waren gesignaleerd. Dus snel onze auto in en die kant op. Een stuk verder zagen we inderdaad een auto of 8 bij elkaar staan wat duidt op dat er iets interessants te zien is. En inderdaad in de opgedroogde rivierbedding lag een leeuw. Het duurde even voordat we er goed zicht op hadden. Hierna hebben we nog veel wildlife gezien: giraffen, olifanten, een groep van zo'n 500 buffels die voor ons de weg overstak, veel vogels, wrattenzwijnen, koedoes, gnoes, krokodil en nijlpaarden. Ik zal vast nog van alles vergeten zijn. Na een uur of 9 rijden en in totaal zo'n 200 km kwamen we aan bij Mopani rest camp waar we de nacht door zouden brengen. Hier hadden we een leuk huisje met een buitenkeuken en een braai. Een braai is een zuid afrikaanse bbq. Van deze gelegenheid hebben we gebruik gemaakt door in de campwinkel kolen en vlees in te slaan en eens voor ons zelf te koken.

Daags erna weer vroeg op om zoveel mogelijk wildlife te spotten. De eerste 3 uur hebben we zoveel mogelijk kilometers proberen te maken (met een maximale snelheid van 50 km/h) om zo ver mogelijk zuidwaarts te komen waar de meeste wildlife zit. Onderweg zagen we weer een grote groep auto's staan. Dit keer voor een paar wild dogs die ook zeer zeldzaam zijn. Na foto's gemaakt te hebben weer verder gereden. Onderweg kwamen geregeld wilfdlife tegen tot we weer een groep auto's weer zagen staan. In eerste instantie leek het erop dat ze naar een drinkende olifant stonden te kijken en Johan wilde al verder rijden, toen ik 2 leeuwen (mannetje en vrouwtje) zag liggen. Een tijdje blijven staan kijken. Op een gegeven ogenblik stonden de leeuwen op en dat was voor de olifant het teken om er als een haas vandoor te gaan. Gaaf om dit te zien. Om 6 uur moesten we het park uit zijn en om half 6 stonden we oremi gate. Die avond hebben we weer in Hazyview geslapen.

Zaterdag zouden we starten aan onze reis naar Sodwana bay om daar te gaan duiken. Vrijdagavond waren we er echter achter gekomen dat we onze Lonely Planet (reisgids) ergens verloren waren. Hier hadden we eigenlijk wel een nieuwe van nodig. In Hazyview waren geen boekwinkels maar in Nelspruit zouden die wel moeten zijn. Dit lag op de route. Het plan was dus een lonely planet te kopen in Nelspruit en dan door te rijden naar Piet Retief wat halverwege naar Sodwana bay ligt. Na 3 boekwinkels in Nelspruit vonden we bijna dezefde lonely planet als dat we hadden. Om half 3 waren we al in Piet Retief. Sodwana bay was nog ongevier 4 uur verder en met Johan zijn route via google maps zouden we daar nog een uur vanaf moeten kunnen snoepen. Besloten werd dus om door te rijden. Helaas lukt het niet om het uur er af te snoepen aamgezien de weg vam google maps over allemaal zandpaden ging waar 30 de max was. Net na 7 uur waren we in Sodwana bay. Onze duikschool konden we in het donker niet vinden. Via via vonden we een prima lodge om te overnachten. Wat echter ook duidelijk was, was dat het stormde in Sodwana bay en dat er zondag en waarschijnlijk ook maandag niet gedoken zou worden.

Een telefoontje naar onze duikschool op zondag bevestigde dit. Het was te gevaarlijk. Maandag zouden we wel een opfriscursus kunnen doen in het zwembad. Zondag dus wat boodschappen gedaan. Daarna Formule 1 gekeken in een barretje wat uitliep in hele interessante gesprekken met Zuid Afrikaanse mensen. Hierna zelf weer gebraaid; we hebben de smaak te pakken.

Op maandag naar de duikschool voor se refresher. Na lang zoeken kwamen we op de juiste plaats. Onze duikspullen uitgezocht en met divemaster Kurt gingen we het zwembad in. Onze eerste keer duiken in een zwembad. Het was goed om alles nog een keer op te frissen en we waren er daarna weer helemaal klaar voor. We wilden op maandag ook nog een eerste duik in de oceaan doen maar dat liet het weer niet toe. We zouden met Amoray duiken maar onze refresher was bij Coral divers omdat die een zwembad hadden. Uiteindelijk bleek het allebei van de zelfde eigenaar te zijn en zijn we bij coral divers gebleven zodat we met Kurt konden blijven duiken. Die middag wat rondgehangen bij het zwembad en wat mensen leren kennen.

Dinsdag zou het duiken dan echt beginnen. Twee duiken hadden we gepland staan. Met een traktor maar jet strand waar de zee al een stuk rustiger was. Waar we voorheen altijd gewend waren vanuit een grote boot te duiken waar je zo het water in kon stappen, daa was dat nu anders. Met rubberbootjes het water op. De duikspullen in het midden en wij op de rand zitten. Bij de duikplek aangekomen, is het dan je duikspullen aanwurmen en achterover van de boot af rollen. De zee was nog niet helemaal rustig en dat was ook onderwater te merken. Het was lastig manoeuvreren en erg hard werken tegen de stroming in. Verder was het een ok duik. Toch wel wat vissen en koraal gezien. Na deze duik cancelde onze divemaster de 2de duik omdat de omstandigheden te slecht waren. Alle tijd voor ons dus om nog even naar het strand te gaan, boodschappen te doen en socializen. En 's avonds nog een keer braaien.

Op woensdag stonden er weer twee duiken gepland. De eerste ging echter niet helemaal lekker. De stroming onderwater was enorm waardoor we niet vooruit kwamen. We konden het rif niet bereiken. Na ruim 20 minuten werd de duik afgebroken en gingen we weer naar boven. Op de terugweg naar de kust zagen we wel voor het eerst walvissen langs onze boot. Dat maakte veel goed! Voor de tweede duik was er een ander plan. Ditmaal werden we gedropt helemaal bovenaan het 2 mile reef en zouden we stroming gebruiken om er overheen te gaan. Op de weg naar de duikspot zagen we weer walvissen. Nu een moeder met haar kalf. Ze lagen zelfs in de weg op 3 meter van onze boot zodat we onze duik even moesten uitstellen. Deze duik was erg gaaf. In 50 minuten hebben we 1,2 km afgelegd onder water wat enorm veel is. We gebruikten de stroming om er als een speer over te gaan. We zagen enorm veel vissen en koraal. Deze duik werd dan ook de 2 mile express genoemd. Hierna weer terug waar er weer gebraaid moest worden. Nu waren er ook wat zuid-afrikanen aan het braaien die ons van de nodige tips voorzagen. Hierna hebben we nog wat cognac en shotjes met onze nieuwe vrienden moeten drinken. Ondertussen schoof er nog een Nederlands stel aan en zo werd het een hele gezellige avond waar Nederlands, Engels en Afrikaans door elkaar gesproken werd. Morgen (donderdag) staan er nog 2 duiken op het programma voordat we doorrijden naar st. Lucia. Hopen op nog beter duikweer!