Kamperen in de jungle - Reisverslag uit Nata, Botswana van John Heur - WaarBenJij.nu Kamperen in de jungle - Reisverslag uit Nata, Botswana van John Heur - WaarBenJij.nu

Kamperen in de jungle

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

07 September 2017 | Botswana, Nata

We zijn al weer een week onderweg. Tijd om dit eens samen te vatten voor de rest van de wereld. Vorige week woensdag (30 sept) was het zo ver. Om half 5 op staan om de eerste trein naar schiphol te pakken. In Eindhoven stapte Johan in en zonder vertraging kwamen we aan op schiphol. Nog 3 uur wachten tot onze vlucht. Om half 11 op schema gingen we de lucht in. Geen problemen onderweg. Wat films gekeken en om half 10 's avonds landden we in Johannesburg. Wat heerlijk dat er geen tijdsverschil is dus geen jetlag. Onze chauffeur stond ons al op te wachten dus we waren snel in ons hostel. Het hostel was al in diepe rust gekeerd dus maar snel gaan slapen.

Ons hostel ligt in Soweto wat 1 van de buitenwijken is van Zuid-Afrika. Oppassen dus in verband met de veiligheid. In de morgen zijn we meteen gestart met een fietstocht georganiseerd door ons hostel. Een groep van ongeveer 15 personen. Tijdens het voorstellen bleek dat 1 koppel op huwelijksreis was. Dit moest gevierd worden met zang en dans door de aanwezige staff. Hierna gingen we op pad door de buitenwijken van Jo'burg, zoals ze het hier noemen. Het is schokkend om te zien hoe de mensen hier leven. De huisjes zijn klein. Een eigen wc hebben ze niet, daarvoor moeten ze gedeelde wc's gebruiken. De stank daar was niet te harden. Verder viel het wel op dat de mensen er wel gelukkig uit zien. Verder waanden we ons de hele dag als beroemde personen. Alle kinderen zwaaiden heel enthousiast naar ons waar we ook maar fietsten. Blijkbaar zien ze niet zo heel veel blanke mensen. Verder hebben zijn we bij het huis van Nelson Mandela geweest en bij een museum wat ging over een kinderopstand tegen het leren van Afrikaans (verkapt Nederlands). Allemaal heel indrukwekkend om te zien. Terug bij het hostel hebben we daar gegeten. Die avond was er een storytelling, wat ze elke donderdag organiseren. Mensen uit de buurt worden dan uitgenodigd om over een bepaald onderwerp te praten. Dit keer ging het over hoe de rechten van de vrouw geëvolueerd zijn over tijd. Een paar oudere vrouwen wisten er veel over te vertellen en samen met de aanwezige backpackers leverde het interessante discussies op. Ondertussen hoorde we rond het hostel veel politie rijden en helikopters bleven over vliegen. Er vinden momenteel elke avond opstanden plaats omdat de mensen na 40 jaar moeten gaan betalen voor de elektriciteit. Gelukkig zaten wij veilig in het hostel.

De dag erop zijn we met een uber (taxi) naar het hotel gegaan waar we later die dag onze groep voor de groepsreis zouden leren kennen. Na ingecheckt te hebben zij met een toeristenbus meegereden door Johannesburg. Op verschillende plaatsen kon je op en af stappen van de bus. Zo kregen we een heel ander Johannesburg te zien als de dag ervoor. Jo'burg is ontstaan doordat er daar veel goud is gevonden en dat heeft de stad geen windeieren gelegd. Momenteel wonen er meer dan 10 miljoen mensen. Tijdens de rit zijn we uitgestapt bij het apartheidsmuseum en hebben we daar rondgelopen. Verschrikkelijk en indrukwekkend om te zien hoeveel geweld er mee gepaard is gegaan voordat de zwarten net zoveel rechten hadden als de blanken. Hierna zijn we terug gegaan naar ons hostel voor de groepsbijeenkomst. Er werd gestart met een voorstelronde. Een erg diverse groep met veel verschillende leeftijden en landen van afkomst. De groep bestaat uit 22 reizigers, 1 groepsleider, 1 chauffeur en 1 kok. Wij zijn de enige Nederlanders. Verder mensen uit o.a. Australie, Singapore, Duitsland, UK en de VS.

De ochtend (zaterdag) erop vertrokken we om 5 uur maar onze eerste bestemming. Een grote truck stond voor ons hotel. De deze truck is speciaal voor zulke reizen gemaakt. Er zijn 24 zitplaatsen zoals je die in een vus hebt en verder heel veel opbergruimte om alle kampeerspullen in me te nemen. Deze reis slapen we namelijk voornamelijk in een tent omdat er in Botswana niet veel hotels zijn. De reis ging meteen richting Botswana. Na een uur of 6 rijden kwamen we bij de grens. De grensovergang ging vrij soepel. Rond 3 uur in de middag kwamen we aan bij Khama Rhino Sanctuary. Een groot natuurgebied waar neushoorn tegen uitsterven worden beschermd. In een enorm gebied leven er rond de 70 neushoorns. In dit gebied hebben wij ons kamp opgebouwd. Tenten werden opzet en om 4 uur was het tijd voor onze game drive. Dit houdt in dat je met 8 mensen plaats neemt in een open 4x4 en op zoek gaat naar wilde dieren. Ik kreeg een echt Jurassic Park gevoel tijdens deze rit. Al snel zagen we impala's. Gevolgd door 3 giraffen wat het enthousiasme in de groep aanwakkerde. Hierna hadden we het geluk om een witte neushoorn dichtbij het pad te zien. Hij stak zelfs voor ons de weg over. Veel foto's zijn er gemaakt om dit vast te leggen. Even later zagen we nog een groep zebra's. Toen hoorde onze gids via haar walkie talkie dat er in een ander kamp een zwarte neushoorn was gezien. Daar naar toe gereden en ook deze vastgelegd op de gevoelige plaat. Echt gaaf om al deze dieren in hun natuurlijke habitat te zien. Toen we na 2 uur terug kwamen had onze kok het eten klaar. Tot nu toe is alles wat hij klaar maakt erg lekker. Vaak zijn het Afrikaanse gerechten. Hij heeft geen makkelijk taak aangezien hij vaak 3 of meer varianten klaar moet maken aangezien we vegetariers, gluten allegie, ui allergie en beef allergie in de groep hebben.

Op zondag vertrokken we al weer vroeg naar Maun. Dit is een plaats dichtbij de Okavanga Delta waar we de dagen erop zouden verblijven. Na een lange busrit kwamen we op de camping aan. Na een duik in het zwembad en gegeten te hebben, hebben we de groep echt beter leren kennen onder het genot van een biertje. De jeugd trekt samen met elkaar op wat super klikt.

Op maandag weer vroeg op om de beschaafde wereld achter ons te laten. De truck lieten we met de chauffeur achter en alle kampeer spullen werden in andere auto's geladen. Hiermee reden we de Okavanga delta in. Op onze weg er naar toe zagen we vanuit de auto al 4 olifanten kopen. In de delta stonden 15 locals (polars) op ons te wachten om ons 2 dagen/nachten te vergezellen in de delta. Al onze spullen werden in Mokorows geladen. Dit zijn een soort kano's. In elke Mokorow zaten 2 reizigers en achterop stond een polar om de boot vooruit te duwen met een lange stok. Met ongeveer 15 boten trokken we de wildernis in. Na ongeveer 1,5 uur varen kwamen we op onze bestemming aan. Hier werd ons kamp opgezet. Met wildernis bedoel ik ook echte wildernis. 2 dagen zonder stroom, wc, douche, wifi etc. De enige mensen die we gezien hebben waren onze groepsleden en de polars. Bij aankomst werden er al meteen olifanten gespot op 100 meter van ons kamp. Zo dicht als we bij mochten komen deze dieren eens goed bekeken. Aangezien het er overdag erg warm is (30+ graden) zouden we gedurende dag wat relaxen in het kamp. Wij zijn echter met een aantal mensen en 1 gids erop uitgetrokken om dieren te spotten. Na een dik uur lopen hadden we alleen nog maar gave natuur gezien, toen we in de verte een olifant zagen. Een aantal van de groep is toen teruggekeerd maar ik ben nog met 3 anderen en 1 gids verder gelopen. De olifant was in de struiken verdwenen dus wij daar achter aan. Hier kwamen we bij een poel water waar 2 olifanten aan het baden waren. Echt gaaf. Een stuk verder stond een olifant zich met modder vol te gooien. Het was zo warm dat ze afkoeling zochten. Hierna zijn we terug gaan. Tegen half 5 hebben we een avondwandeling gemaakt waarbin we impala's, zebra's en een steenbok hebben gezien. En een hele mooie zonsondergang. Hierna was het eten klaar en hebben we nog raadsels gedaan met de polars aan het kampvuur.

Dinsdag wee vroeg op om een ochtendwandeling te maken. We zagen meteen al een groep zebra's wat veel goeds beloofde. Helaas bleef het daar ook bij. In de middag met een aantal weer een extra wandeling gemaakt. Na 2 uur lopen door de prachtige natuur hadden we nog niet veel dieren gezien toen we olifanten hoorden. We stonden eigenlijk net op het punt om terug te gaan. Samen met onze gidsen op het geluid af. Er bleek echter tot kniehoogte water te staan tussen waar wij ons bevonden en waar de olifanten waren. Schoenen en sokken uit en broek opgestroopt. Dit bleek de moeite waard. Er stonden in de struiken heel wat olifanten met kleintjes. Een mooi punt werd gevonden waar we ze best goed konden zien. Echter hadden ze ons vrij snel in de gaten en gingen ze er met hun babies vandoor. Wij er achteraan waar we bij een nog diepere beek uitkwamen. Schoenen en sokken weer uit, de broek half nat maar dat was het waard. Nu konden we de hele groep zien lopen over de vlakte. 14 olifanten waarvan 5 babies. Super tof! Hierna voldaan teruggekeerd na het kamp. In de avond hebben we een tocht gemaakt in de mokorows, waar we de zon onder zagen gaan boven het water, erg mooi. Bij het kampvuur die avond hebben de polars voor ons gezongen en gedanst. Na nog een nacht in de delta was het tijd om terug te keren na Maun.

Dit was gisteren (woensdag). Hier hebben we onze tenten weer opgezet en in middag zijn we naar het vliegveld gegaan waar we een vlucht boven de delta hebben gehad. 6 man en 1 piloot in een klein vliegtuigje. Ik mocht naast de piloot zitten. 45 minuten lang boven de delta gevlogen. Echt gaaf om te zien hoe enorm dat dat was. Vanuit het vliegtuig zagen we impalas, zebras, olifanten, giraffen, nijlpaarden en neushoorns. Gidteravond weer afgesloten met wat biertjes. Nu zitten we in de truck richting Nata, onze volgende stop maar daarover de volgende keer meer.

• 07 September 2017 - 22:17

Britt Timmermans:

Gaaf John!! Gaot ge ouk naor Chobe np in Botswana? Is ouk hieeel gaaf! Doa is ein van de grotste olifantenkuddes ter wereld! En asse in t park euvernachts huurse asse geluk hes 's nachts de lieuwen brullen, super indrukwekkend!!