St. Lucia en Drakensberg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van John Heur - WaarBenJij.nu St. Lucia en Drakensberg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van John Heur - WaarBenJij.nu

St. Lucia en Drakensberg

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

27 September 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

We waren geëindigd in Sodwana Bay waar we onze duikervaring wilden uitbreiden. Op donderdag stonden er weer twee duiken gepland. De eerste hadden we op een rif wat verder van de kust gepland (5 mile waarbij de vorige 2 mile was). De omstandigheden waren daar perfect voor. Het rif waar we naar toe gingen was genaamd Ribbon. Op de weg er naar toe zagen we weer een walvis langs de kust zwemmen. Dit keer wel van een redelijke afstand. De duik was erg mooi. Ribbon bestaat uit twee koraaleilandjes en beiden werden bekeken. Veel vissen en mooi koraal in alle kleuren. Na 50 minuten kwamen we weer boven en gingen we weer terug naar het strand. Snel een tosti naar binnen werken; van duiken wordt je erg hongerig; en daarna verder met de tweede duik. Deze ging naar Stinger. Een van de mooiste duiklocaties in Sodwana Bay. Ook hier harden we weer een prachtige duik van 50 minuten. Hierna terug naar de lodge, spullen pakken en verder. We reden naar St Lucia en arriveerden net voor het donker. Snel werd er nog een trip voor de dag erna geregeld voordat alles zou sluiten.

Op vrijdag stond er dus een trip maar iSimangaliso wetlands op het programma. We werden opgehaald door een safari truck om 6 uur 's ochtends. Onze groep bestond naast ons 2 uit een echtpaar uit Volendam en twee mannen uit de buurt van Kaapstad. De gids vond het daarom leuk om de tour in het Afrikaans te doen wat goed voor ons te volgen was. De wetlands is weer een heel ander park als we tot nu toe gezien hadden. Aan de kust met veel water en veel groen en toch wat heuvels. Al snel zagen we twee neushoorns en wat nijlpaarden. Toen we even later de bocht omdraaiden kwam het hoogtepunt van de dag. We zagen een luipaard over de weg lopen. Toen hij ons aan hoorde komen dook hij snel de struiken in waar we nog een glimp van hem opvingen. Geen goede foto's maar we hebben de big 5 compleet! Verder zagen we die dag nog veel dieren: een walvis, rode duikers, bosbokken, zebra's, een krokodil, buffels, gnoes, mango aapjes, koedoes en waterbokken. Ook hebben we nog een tijd op het strand bij Cape Vidal gezeten. Het waaide echter te hard om te zwemmen of te snorkelen. 's Avonds kwamen we bij het eten het Nederlands echtpaar nog een keer tegen en hadden we een gezellige avond.

Op zaterdag zijn we maar Hluhluwe-iMfolozi (zeg schloeschloewee) national park geweest. Hier hebben we weer een self drive safari gedaan in onze eigen corolla. Dit park is het park met de grootste neushoorn populatie van Zuid Afrika. Hier hadden we er nog niet zo veel van gezien maar dat werd die dag ruimschoots goed gemaakt. We zagen er veel en een aantal van heel dichtbij. Echt mooie beesten. Op een gegeven moment zagen we op een uitkijkpunt in de verte 5 neushoorns en een olifant. De drie jonge neushoorns waren aan het spelen en het rennen. 1 van de oude neushoorns wilde richting de olifant lopen maar deze hield hem tot 2 keer toe op afstand door water te spuiten naar de neushoorn. Toen we het park uitreden werd de weg geblokkeerd door een olifant die een boom op had getrokken en daar de bast van was op aan het peuzelen. Meer dan 20 auto's stonden te wachten. Weer een erg geslaagde dag.

Zondag was een reisdag. We namen okze Duitse vriendin Liane mee die we eerder in Sodwana Bay hadden leren kennen. Een rit van meer dan 6 uur bracht ons in Drakensberg waar we in een hostel in een tent zouden slapen. De omgeving was er prachtig. Het hostel ligt tussen de bergen. De dag erna wilden we naar de top van een van deze bergen klimmen maar helaas was er te weinig animo. Gelukkig leerden we in het hostel een groep van q9 Nederlanders kennen die op singlesreis is en zij gingen ook een wandeling maken waar we bij konden aansluiten. Niet helemaal naar de top maar wel naar een aantal hoger gelegen viewpoints. Van de groep en de reisleidster mochten we bij hen aansluiten. Die avond hebben we in de bar deze groep wat beter leren kennen.

Op maandag dus met de groep mee in de truck. Eerst stopten we nog bij de bushman schilderingen. 800 jaar geleden hadden de huidige bevolking schilderingen gemaakt in de rotsen en deze zijn nog steeds zichtbaar. Daarna verder voor de wandeling bij het Amphitheater, zoals dat gedeelte van Drakensberg wordt genoemd. Amphitheater ligt in Royal Natal National Park en is een bergrug van 1 km hoog en 5 km breed. Hier vanaf stroomt de 1 na hoogste waterval (948 meter) van de wereld. Deze waterval stond echter droog omdat er op het einde van het droogseizoen zitten. Over een maand start het regenseizoen. Samen met de groep Nederlands liepen we een uur of 5 door dit wonderlijke tafereel. Mooie vergezichten werden met elkaar afgewisseld. Verder was het uiteraard erg gezellig. In totaal werden er 16 km al klimmend en dalend afgelegd. 's Avonds in de bar werd dit afgesloten met een paar biertjes.

Op dinsdag zijn we samen met Liane in een ander stuk van Drakensberg gaan wandelen (hiken). Dit keer zijn we naar Cathedral Peak geweest en hebben we de rainbow gorge (regenboog kloof) wandeling gedaan. Dit begon met prachtige vergezichten over de bergen in de zon. Hierna ging het verder in het bos langs een klein rivierstroompje. De route was niet altijd even makkelijk te vinden en vaak was het klimmen en klauteren maar dat maakte het wel leuk. Op het einde van de tocht kwamen we in een kloof wat erg mooi was met het water wat naar onderen viel en de zon die hier in viel. Hier hebben we gelunched en de terugtoch ingezet via dezelfde route. 4,5 uur in totaal en 12 km in de benen was dit een erg gave tocht door prachtig landschap. Hierna hebben we Liane in Harrismith afgezet en zijn we zelf doorgereden naar Kestell. Hier brachten we onze laatste nacht door.

Vandaag vliegen we terug naar Amsterdam via Parijs maar niet nadat we vanmorgen nog naar Lions Rock Sanctuary zijn geweest. Dit is een opvanghuis voor katachtigen (leeuwen, tijgers, luipaarden enz) die slecht zijn behandeld in dierentuinen en circussen. Deze dieren krijgen daar een mooie leefruimte en kunnen daar de rest van het leven genieten. Terugzetten in het wild gaat niet meer want dat zijn ze niet gewend. In een safari truck reden we langs hun leefgebieden. We zagen veel leeuwen en een aantal tijgers (deze leven normaal niet in Afrika). Verder vingen we weer een glimp op van twee luipaarden. Erg goed hoe de dieren daar worden opgevangen. Op het moment van schrijven zitten we te wachten tot onze auto weer schoon is. Deze is op de zandwegen bij de safaris meer bruin geworden. Voor 3,5 euro wordt deze van binnen en buiten helemaal schoon gemaakt. Hierna gaan we op weg naar Johannesburg om onze auto in te leveren en terug te vliegen. Bedankt voor het opnieuw volgen van mijn reis!

• 28 September 2017 - 06:44

Janzwarthoed:

Hallo John
    Mooi verslag van de dagen wel thuis goed reis
    Jan en Lida