St Pattricks day - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van John Heur - WaarBenJij.nu St Pattricks day - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van John Heur - WaarBenJij.nu

St Pattricks day

Door: John van Heur

Blijf op de hoogte en volg John

22 Maart 2012 | Verenigde Staten, Madison

Zo nog maar even een verslag plaatsen voordat ik morgen naar Chicago ga. Dit weekend ga ik namelijk naar Chicago. Het moet een geweldige stad zijn en ik ben van plan om daar dan ook zo veel mogelijk van proberen te zien. Zaterdagmiddag ga ik naar de NBA wedstrijd (basketbal) van de Chicago Bulls tegen de Toronto Raptors.

Maar even terug naar afgelopen week. Afgelopen vrijdag ben ik naar de verjaardag van Mark geweest. Dat is 1 van de vrienden van mijn huisgenoten en hij had me al meteen uitgenodigd toen ik hem leerde kennen. Verjaardagsfeestje gaan hier toch een beetje anders. Degene die het feestje geeft zorgt voor wat vaten bier. En iedereen die op het feestje komt kan dan een cup (beker) kopen voor 5 dollar. Het tapsysteem hier is ook helemaal anders. Ze maken gebruiken van kleine tapjes die je op de vaten kunt schroeven. Verder doen ze hier veel bierspellen voordat ze naar de kroegen gaan. Zo wordt er veel beerpong gespeeld. Hierbij moet je in tweetallen proberen alle bekers van het andere team weg te spelen door een pingpong balletje in die beker te gooien. Verder heb ik ook nog cupflip en kingscup gespeeld. Allemaal leuke bierspelletjes die veelal met een pingpongballetje worden gespeeld. De verjaardag was zeer geslaagd en het was een gezellige avond waarop ik wederom veel mensen heb leren kennen.

Zaterdag was het St Pattricksday, een nationale feestdag in Ierland maar die hier ook uitgebreid gevierd wordt omdat er best veel Ieren in de VS wonen. Na het feestje van die vrijdag ben ik tegen 12 uur opgestaan, even wat gegeten en toen vroeg Ben (1 van mijn huisgenoten) of ik zin had om met hem mee te gaan. We zijn toen naar het park gegaan waar ze kegball speelden. Keg is het Amerikaanse woord voor vat. Kegball is een soort honkbal alleen doe je de bal dan schoppen in plaats van slaan en moet er ook nog bier gedronken worden in de tussentijd. Het weer was heerlijk, zo'n 25 graden, dus je kunt je wel voorstellen dat we ons heel goed vermaakt hebben. Tegen 5 uur zijn we naar andere vrienden van Ben gelopen, want de Wisconsin Badgers (het universiteits team) moest basketballen in een March Madness wedstrijd. Het was een hele spannende wedstrijd die gelukkig winnen werd afgesloten. Vanavond moeten ze weer spelen in de Sweet Sixteen (laatste 16). Verder was St Pattricks day een geweldige ervaring. Je hebt hier in de buurt van de universiteit bijna alleen maar studentenwoningen, dit in combinatie met het heerlijke weer zorgde ervoor dat elk huis wel een paar vaten bier had ingeslagen en dus buiten op het terras of balken, bier zat te drinken en aan het bbqen was. De sfeer was geweldig!. Na de wedstrijd zijn we terug naar huis gegaan, hebben even wat gegeten en zijn toen weer naar de kroeg gegaan. In de kroegen hadden ze zelfs groen bier, wat eigenlijk best ranzig uitzag maar hetzelfde smaakte als normaal. Het bier was groen omdat St Pattricks day, alles groen is. Iedereen heeft groene kleren aan. Dit hoort blijkbaar bij die feestdag. Een hele mooie dag dus!

Zondag heb ik niet al te veel gedaan. Ik ben naar het winkelcentrum geweest met de bus. Nog wat benodigdheden gekocht en ook een nieuwe telefoon met een Amerikaans nummer. Dit is wat goedkoper om de mensen hier mee te bellen en smsen. Ik heb 1 of andere samsung gekocht voor 10 dollar (8 euro) die kan bellen en smsen, meer heb ik toch niet nodig.

Verder de afgelopen week weer volop met mijn opdracht van stage bezig geweest, die nu echt vorm begint te krijgen, en dus ook steeds leuker wordt. Ik ga nu kijken of het beter is om in een groot magazijn van een supermarktketen de producten per stuk op te slaan of per laag. Hier komt aardig wat programmeerwerk bij kijken waar ik wel van hou. Verder zal ik jullie niet met al te veel details lastig vallen.

Afgelopen maandag heb ik een vakantie geboekt naar Florida samen met een italiaan die ik de vorige week heb leren kennen op een welkomstbijeenkomst. De volgende week vrijdag vliegen we naar Miami waar we 2 nachten zullen blijven en daarna huren we waarschijnlijk een auto om wat meer van Florida te zien en de echte 'springbreak' feesten te bezoeken. Dat moet geweldig zijn, dus daar heb ik ook al veel zin in.

Gisteravond heb ik samen met wat andere Europeanen op een terras gezeten aan het meer. Deze had ik ook allemaal leren kennen tijdens de welkomstbijeenkomst.We waren met een Duitse, Spaanse, Fin en een Italiaan. Een heel divers gezelschap dus maar niet minder gezellig daarom. Het weer was heerlijk wat er voor zorgde dat we tot 11 uur savonds konden genieten van het uitzicht over het meer. Ik heb dus niet te klagen hier. Het weer is hier beduidend beter dan de afgelopen jaren rond deze tjid. Lucky me!

Dan verder nog wat dingen die me hier zijn opgevallen die toch wel anders zijn dan in Nederland. Je mag een kroeg pas binnen vanaf 21 jaar. Daar wordt dan ook streng op gecontroleerd. Aan elke deur wordt gevraagd om je ID, maakt niet uit hoe je bent, je moet hem laten zien. Verder wordt er minder bier gedronken hier maar meer sterke drank in de kroeg. Verder wordt hier bijna alles met creditcard betaald. Zelfs als ze 1 biertje in de kroeg bestellen, wordt dit vaak nog met hun creditcard, wat tevens hun bankpas is, betaald. Bij het indrinken is het wel voornamelijk bier wat er gedronken wordt. Dit indrinken gebeurt meestal bij iemand thuis waarbij iedereen zijn eigen bier meeneemt. Verder krijg je in de kroegen alles in plastic bekers. Maar hier wordt bijna alles uit plastic bekers gedronken en veel kartonnen borden worden er gebruikt. Dit wordt dan wel weer gerecycled. Zo hebben we een gewone container en een recycle container. Maar in de recycle container mag weer bijna alles in: papier, karton, plastic en glas. Verder is het ook grappig om te zien hoe ze hier het vuilnis ophalen. Iedereen zet zijn container heel dicht langs de stoep, waarna een vuilniswagen langs komt gereden met aan de zijkant grijparmen. De containers worden dus automatisch opgepakt en geleegd. Geen vuilnismannen die er achter lopen.

Verder het bussysteem. Dit werkt heel erg goed. Maar wat dan weer opvalt is dat je zelfs je fiets mee mag nemen met de bus. Niet in de bus, maar op de fietsendrager aan de voorkant van de bus.

Volgens mij had ik nog meer opmerkelijke dingen, maar kan daar niet meer opkomen op het moment. Voor de volgende keer dus;)


  • 22 Maart 2012 - 18:40

    Jeroen Merkx:

    Bier, beerpong en veel nationaliteiten ontmoet. Vat ik je activiteiten dan goed samen? :-) Geniet ervan jongen, het klinkt super wat je allemaal doet! Veel plezier in Chicago!

  • 23 Maart 2012 - 09:34

    Johan:

    Hey,

    Goed om te horen dat je het goed naar je zin hebt. Die Amerikaanse feesten zijn wel vet! Fijn weekend in Chicago.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Madison

United States of Amerika

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

Laatste 2 weken

20 Juni 2012

Druk, druk, druk

08 Juni 2012

Yosemite National park en verder

02 Juni 2012

RHCP, Indy 500 en San Francisco

24 Mei 2012

Laatste loodjes
John

Op dit blog zal ik mijn belevenissen bijhouden gedurende mijn reis naar Amerika. Eerst zit ik 3 maanden in Madison waarna ik op rondreis ga door Amerika.

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 45818

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2018 - 10 November 2018

Peru

30 Augustus 2017 - 27 September 2017

Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe

19 September 2015 - 18 Oktober 2015

Nieuw Zeeland

28 December 2014 - 27 Januari 2015

Thailand en Cambodja

11 December 2013 - 04 Februari 2014

Midden-Amerika

02 Maart 2012 - 23 Juni 2012

United States of Amerika

Landen bezocht: