Kerst in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John Heur - WaarBenJij.nu Kerst in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John Heur - WaarBenJij.nu

Kerst in Antigua

Blijf op de hoogte en volg John

27 December 2013 | Guatemala, Antigua

Foto's

Allereerst iedereen bedankt voor de leuke reacties op mijn verslagen. Leuk te zien dat deze in grote betalen worden gelezen!

Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder. Op het moment van schrijven is het half 5 smorgens en zitten we in de shuttle van Antigua naar Copan. De afgelopen 6 dagen zijn we in Antigua en omstreken verbleven.

Het vorige verslag stopte bij dat we in de nachtbus zaten op weg naar Antigua. Een zeer prettige busrit met de nodige uurtjes slaap. in Antigua aangekomen hebben we samen met de Duitse meisjes het gastgezin opgezocht. Een warm welkom met meteen een ontbijtje. Na een goede kennismaking met onze eerste woordjes Spaans zijn we de stad gaan verkennen. Een stadje tussen 3 vulkanen met rechte straten die allemaal op elkaar lijken. Hier en daar een kerk waarvan een groot gedeelte is ingestort en nooit meer opgebouwd. Eerst zijn we naar een uitkijkpunt gelopen. Hier had je een prachtig uitzicht over de stad en de vulkanen. Hierna naar Central park, een leuk klein parkje in het midden van de stad. Daarna eten bij de familie. We mochten 3 keer per dag mee eten, een goede manier om de plaatselijke gerechten te leren kennen. S avonds zijn we naar een concert in central park gegaan. Leuk om te zien maar geen drinken te krijgen. En het blijft vreemd om kerst liedjes te horen als het 25 graden is.

De dag erna gingen we naar Lake atitlan voor 2 dagen. Na een busrit van 3 uur kwamen we aan in San Marcos. Een klein plaatsje met hele smalle straten maar met een prachtig uitzicht over het meer. Lake atitlan is een meer gevormd in de krater van een vulkaan met andere vulkanen er om heen. Het zonnetje scheen, echt prachtig. Na een korte hike met mooie uitzichtpunten zijn we vanaf een vlonder van 6,5 meter hoog het meer ingesprongen. Super gaaf, helaas kreeg ik er alleen enorme pijn van in mijn oren. Gelukkig was dat een dag later over. In San Marcus hebben we de boot gepakt naar San Pedro. Een iets groter plaatsje en meer toeristisch. En helaas een iets minder mooi uitzicht. Hier kwamen we 2 Israeliers tegen waarmee we een hapje zijn gaan eten en in San pedro zijn we toen blijven slapen.

Dag erna zijn we in de ochtend gaan kayakken. Naar de overkant van het meer en terug. De heenweg verliep soepeltjes in iets meer dan een half uur. Aan de overkant aangekomen, hebben we even gerelaxt op een strandje in de zon, gevolgd door een frisse duik in het meer. De terugweg verliep minder soepeltjes. We maakten al snel water. De boot begon langzaam vol te lopen, het werd bewolkt en het begon harder te waaien. De angst dat we midden op het meer te water zouden gaan sloeg toe. Het peddeltempo werd verhoogd maar water bleef bij elke golf binnen slaan. Heel wat zweet druppeltjes later bereikt we de overkant. Nat maar blij dat we het gehaald hadden. S middags hebben we de boot naar Panachajel gepakt, ook daar een prachtig uitzicht over het meer. Hier vertrok ook onze shuttle terug naar Antigua.

De dag erna hebben we de Pacaja vulkaan beklommen. 1,5 uur naar boven klimmen met op de heenweg mooie uitzichtpunten. Boven aangekomen was het zeer mistig en winderig. Helaas mochten we niet naar de krater aangezien dit te gevaarlijk was. Toch was er genoeg te zien. Zo hebben we marshmallows gepoft en was er een heuse sauna in de grond. s Middags nog even door de stad gelopen. Iedereen was zijn kerstinkopen aan het doen, 1 grote georganiseerde chaos. S Avonds hadden we kerstdiner bij het gastgezin aangezien het kerstavond was. Alle zoons (3) waren er met hun vriendinnen. Het kerstdiner zelf was niet heel bijzonder, kip met puree en guacemole (bahbah). Na het eten zijn we naar de kerk gegaan. De kerk zat helemaal vol, maar het vreemde was dat er tijdens de mis mensen bijkwamen en weggingen. Ik kom er niet veel van volgen aangezien het in het Spaans was maar in grote lijnen was de mis hetzelfde als in Nederland. Na de mis liep iedereen naar voren waar de pastoor een pop van Jezus vasthield. Iedereen kuste de pop. Na elke kus werd die plek met een doekje afgeveegd.

1ste kerstdag was een rustdag. Lekker uitgeslapen en kerst gevierd bij de familie. Niet heel bijzonder. Geen kerststemming en geen kerstdiner. S avonds wat biertjes gedronken met wat andere backpakkers.

2de kerstdag wordt hier niet gevierd en dus zijn we met de Duitse dames naar eert Lodge geweest. 20 minuten vanaf Antigua. Prachtig uitzicht hadden we daar. Even lekker ontspannen in de zon. S middags hebben we een Nike naar een watervalletje gedaan. Een mooie tocht maar de waterval viel een beetje tegen. Al met al weer een mooie dag. S avonds hebben we gegeten bij de familie en afscheid genomen. Ook werd er afscheid genomen van de Duitse meisjes aangezien zij naar Mexico gaan en wij naar Honduras.

Hier zijn we nu dus op weg naar toe. In Antigua zijn we in staat geweest de foto's te backuppen en op de tablet te zetten. Hier hebben we een selectie uit gemaakt en die foto's zijn te vinden onder de link bovenaan het bericht.

Iedereen alvast een fijne jaarwisseling gewenst!

• 27 December 2013 - 19:27

Ingrid :

Leuk om weer een verslag te lezen. Jammer dat t kerstdiner minder was, bolgend jaar maar weer inhalen. Grappig dat iedereen die pop ging kussen haha. Een goede reis jullie en we horen elkaar weer via Skype

• 27 December 2013 - 20:54

Sharon / Toekomstig Collega?:

Ha John!
    Wat maak je toch allemaal mee, geweldige ervaring hoor!
    Het klinkt als een super afwisseling tussen natuur, actief, gezelligheid en mooie dingen zien.
    Geinig dat Kerst zo anders gevierd wordt en om dat zo mee te maken. Hier is het bijna net zo warm, de bomen alweer beginnen uit te lopen :-)

Ik wens je ook een hele leuke en gezellige jaarwisseling.
    Ik check je verhalen en foto's (om jaloers van te worden...)

Groetjes,
    Sharon

• 27 December 2013 - 21:12

Mam:

Hoi John en Johan,
    wat een supermooie foto's , hebben er met plezier naar gekeken, zulke mooie onderwater- en natuurfoto's.
    gr. mam en pap

• 27 December 2013 - 21:13

Mariet:

ha John,
    Allereerst ook voor jou ook een fijne jaarwisseling.Geweldig om je verslag te lezen.Wat een belevenissen weer. Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag. groetjes mariet

• 28 December 2013 - 19:37

Buren:

Nou John, waarschijnlijk dus ook het konijn gemist met kerst, wij konden hem ruiken.
    Wat zul je je moeder waarderen dat zij reeds voor kerst deze thuis het kunnen eten.
    Maar nu weet je ook hoe kerst gevierd wordt daar, ook een belevin.
    Geniet van je reis en we zullen je volgen