Puerto Maldonado: het tropisch regenwoud - Reisverslag uit Cuzco, Peru van John Heur - WaarBenJij.nu Puerto Maldonado: het tropisch regenwoud - Reisverslag uit Cuzco, Peru van John Heur - WaarBenJij.nu

Puerto Maldonado: het tropisch regenwoud

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

22 Oktober 2018 | Peru, Cuzco

Zondag 14 november was het tijd voor de start van een nieuw avontuur: Peru! De voorgaande 4 weken hadden we ons voorbereid: tickets geboekt, inkopen gedaan en iets wat tegen onze tradities ingaat: de eerste 11 dagen van onze trip al vastgelegd. Dit ga ik nog niet verklappen maar lezen jullie vanzelf in dit en de komende verslagen.

Op zondagochtend (6.15 uur al) bracht Jhenna me naar Eindhoven waar Johan en zijn ouders stonden te wachten om ons naar Schiphol te brengen. Om 8.15 uur waren we op schiphol. Ruim op tijd. Binnen een uur waren we onze bagage kwijt en hadden we alle benodigde checks gehad. Om 11 uur de lucht in richting Houston met united airlines. Prima vlucht, overstap in Houston ging soepel en na dik 24 uur onderweg landden we om 23.30 uur lokale tijd (6.30 uur in NL) op Lima airport. Lima is de hoofdstad van Peru. Het wachten voor de douane duurde lang maar om 0.00 uur zaten we in onzr taxi richting het hostel. Ingecheckt, nog 1 biertje en lekker naar bed. Er werd afgesproken geen wekker te zetten. Lekker uitslapen na de lang reis. Omze kamer lag echter aan een drukke weg en om half 7 waren we al klaar wakker. Uitslapen mislukt. Na een prima ontbijt zijn we om half 11 aangesloten bij een free walking tour door het centrum van Lima. Het grappig was dat we met 7 Nederlanders waren in een groep van 24 toeristen. Allemaal waren we die dag ervoor gearriveerd dus plannen werden uitgewisseld. De tour was interessant. Veel mooie gebouwen, wisseling van de wacht en hier en daar wat proeven. Hierna hebben we met een deel van de groep geluncht: voor en hoofdgerecht inclusief drinken voor omgerekend een dikke 3 euro. Hierna zijn we met een aantal anderen naar het strand geweest. Het ws niet echt strandweer: 20 graden en bewolkt maar het uitzicht was er mooi. 's Avonds lagen we weer op tijd in bed. Op dinsdag moesten we namelijk alweer om 5 uur op.

Zo gezegd zo gedaan. Om 6 uur waren we weer op het vliegveld in Lima om naar Puerto Maldonado te vliegen. Helaas hadden we dit keer vertaging. Met een tussenstop im Cuzco waren we om 12.30 uur in Puerto Maldonado. Puerto Maldonado is een stad van 100.000 inwoners wat bij de grens van Brazilie ligt en midden in het tropisch regenwoud ligt. Bij het uitstappen leek het dan ook of we tegen een muur liepen: 32 graden met 60% luchtvochtigheid. Even wennen dus. Onze gids voor de komende 4 dagen bracht ons maar het kantoortje van zijn organisatie. Daar kwamen we er snel achter dat we de enige waren op de tour; een prive gids dus. In het kantoortje snel onze bagage omgepakt want we konden alleen een kleine rugzak meenemen met spullen voor 4 dagen. Hierna werden we naar een bootje gebracht aan de rivier. Na een half uurtje op de booy gingen we aan land. Hier gingen we het regenwoud in na de lunch die er voor ons klaar stond. Een traditioneel Peruaans gerecht wat iets met kip, ei en rijst in bananenbladeren was. Erg lekker. Hierna moesten we 3 km door het regenwoud lopen richting Lake Sandoval. Best zwaar gezien de hitte. Toen we bij het meer aankwamen gingen we over in een roeiboot. Na 100 meter kwamen we op het meer: prachtig. De eerste blik liet al zien wat de komende dagen voor ons in petto hadden. Het meer moesten we oversteken om bij onze lodge aan te komen. Echter midden op het meer werd de naam tropisch regenwoud eer aan gedaan: uit het niets begon het enorm te regenen. Binnen we een paar minuten waren we zeiknat aangezien er geen dak op de boot zat. Gelukkig konden we onze tas droog houden. We waren dan ook bljj toen we eindelijk bij de lodge waren. Het regenen was ondertussen gestopt. De lodge waar we de komende 2 nachten zouden blijven was primitief: 2 bedden, een douche en wc. Verder was er maar 3 uur per dag stroom en geen Wifi toegang. We hadden echter alles wat we nodig hadden in de jungle en dat inclusief een fantastisch uitzicht! Bij de lodge kregen we te eten en werd duidelijk dat we dag erop om 4 uur al op moesten staan. We waren echter ook doodop na het reizen en de weinige slaap de dagen ervoor dus voor 9 uur lagen we allebei te slapen.

Om 4 uur stonden we dus fris langs oms bed en om half 5 zaten we weer in de roeiboot en om 5 uur was het al compleet licht. Het meer over en stuk lopen door de jungleen toen kwamen we aan bij een dode palmboom waar wel 20 groene papegaaien op zaten. Elke ochtend komen ze daar om mineralen uit de boom te pikken. Na een minuut of 20 kwamen er ook nog een aantal grotere blauw gele papegaaien hun vergezellen. Een prachtig schouwspel en wij 2en waren daar als enige met onze gids. Na een 45 minuten gingen we terug naar onze boot en van hieruit zagen we apen, verschillende vogels en als kers op de taart: otters! Deze dieren worden daar met uitsterven bedreigd dus jet was bijzonder dat we deze al zo snel zagen. Hierna terug voor ontbijt. Woensdag en donderdag bestond verder uit verschillende tochten met onze gids: per boot of lopend. We leerden het regenwoud kennen. Zagen veel dieren: veel soorten vogels, otters, verschillende soorten apen, kaaimannen (krokodillen) en taratula's. Elke tocht was bijzonder. Tussen de tochten kregen we elke keer goed te eten bij de lodge en daar konden we dan wat rusten, lezen of spelen met de schattige puppy diexe hadden. Op donderdagmiddag verlieten we de lodge en gingen we terug door de jungle naar de rivier. Daar lag een boot op ons te wachten die ons naar een lodge aan de rivier bracht. Hier konden we even lekker ontspannen in het zwembad waarna we in het donker op kaaimannen tocht gingen. In een boot werd met een schijnwerper naar kaakmannen aan de rand van de rivier gezocht. We zagen er een aantal en toen we bijna terug waren zagen we ook nog een capibara aan de rand van het water staan te eten. Ook een cool beest om te zien. Hierna gingen we eten. Na het eten hebben we nog een tocht met onze gids door de jungle gedaan in het donker. Vooral veel insecten gezien. Hierna was het bedtijd.

Vrijdag konden we uitslapen. We hoefden pas om 7 uur op te staan. Na het ontbijt gingen we met de boot terug naar Puerto Maldonado. Hier hebben we onze gids uitvoerig bedankt voor zijn goede zorge. Hierna naar het vliegveld om te vliegen richting cuzco. Op het vliegveld gebeurde wel nog iets opmerkelijks. Waar je normaal geen vloeistoffen van meer dan 100 ml mee mag nemen, daar werd een vrouw gepakt met 3 flessen van 2 liter. Nadat ze uit alle 3 een slok gedronken had, mocht ze ze toch meenemen in het vliegtuig. 's middags hebben we Cuzco verkend en tours voor de 2 opvolgende dagen geregeld. 's Avonds gingen we op advies van Aniek Hoeijmakers (zij is op dit moment ook in Peru aan het reizen) eten bij Lingus. Het was een hele toch er naar toe maar het resultaat mocht er zijn. Een restaurant met een prachtig uitzicht over de stad en prima voedsel.

Gisteren (zaterdag) hebben we een dagtour naar Sacred Valley gemaakt. Hier liggen tussen de bergen nog allerlei overblijfselen van de inca's. Dit waren allemaal indrukwekkende bouwwerken en onze gids wist hier goed over te vertellen. De rest van de groep was spaanstalig maar hij bleef voortdurend schakelen naar Engels zodat wij ook begrepen. We zagen de overblijfselen van een paleis van de koning en verder veel terassen waarop de inca's vroeger gewassen verbouwden. Verder lieten locals zien hoe de inca's vroeger met natuurproducten alle kleuren garen maakten en zo kleurrijke sjaal konden maken. Al met al een interessante dag. Verder is het wel nog wennen aan de hoogte. We voelen ons beiden niet helemaal topfit. De meer dan 3000 meter hoogteverschil voelen we toch wel.

Vandaag hebben we nog wat inca bouwwerken in en net buiten Cuzco bekeken. Het blijft indrukwekkend om te zien. Het weer was ook erg goed. Het zonnetje kwam er af en toe door. Dit leverde prachtoge vergezochten op! Hierna hadden we briefing over de Salkantay Trek die we de komende 4 dagen gaan doen. In 3 dagen lopen (gem 20 km per dag) we door de bergen naar Machu Picchu. De 4de dag bezoeken we Machu Picchu. Dit is 1 van de 7 wereldwonderen en is een inca stad boven op een berg. Deze is het best intact gebleven omdat de spanjaarden deze nooit gevonden heeft. Nu snel naar bed want om 4 uur in de ochtend worden we opgehaald.

• 23 Oktober 2018 - 13:36

Lilian:

Een hele bijzondere reis weer. Maar ook doodvermoeiend denk ik. Jullie hebben al heel veel gedaan in een week. Top wat weer een reis...... op naar het volgende verslag...