Week 3: van zuid naar noord - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu Week 3: van zuid naar noord - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu

Week 3: van zuid naar noord

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

11 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Turangi

We beginnen ons te realiseren dat het grootste deel van de reis er al op zit. Het aftellen is helaas al begonnen. Nog zoveel dingen die we we willen zien en nog zo weinig tijd. Zaterdag staat de terugreis vanuit Auckland al gepland namelijk.

Het vorige verslag stopte met dat we onderweg waren naar Franz Joseph. Uiteindelijk zijn we iets eerder gestopt, namelijk bij Fox glacier. Hier hebben we de nacht door gebracht. Zondag had het alleen maar geregend maar op maandag was de lucht weer strak blauw. We hadden dus goede hoop dat de helikopter vlucht van die middag naar de Franz Joseph gletsjer door zou gaan. 's Morgens zijn we eerst naar Fox gletsjer gelopen wat weer een mooie tocht was wat ons aan de voet van de gletsjer bracht. Machtig om te zien. Hierna zijn we nog naar een prachtig meer gelopen met Mount Cook op de achtergrond. 's Middags zouden we dus met de helikopter naar Franz Joseph gletsjer vliegen aangezien dat de enige veilige manier is dat je hier op de gletsjer kunt komen. We hadden de dikke kleren die ons tegen de kou moest beschermen al aan toen de vlucht toch nog gecancelled werd vanwege opkomende bewolking en wind. Helaas de eerste keer dat het weer ons echt tegen zat. Aangezien de voorspellingen voor dinsdag niet beter waren, zijn we maar verder gegaan. Een lange maar prachtige autorit bracht ons die middag nog van de westkust naar de oostkust waar we in Hanmer Springs hebben geslapen. Dit plaatsje staat bekend om zijn hot springs. We kwamen echter te laat aan om hier nog gebruik van te maken.

Op dinsdag zijn we doorgereden naar Kaikoura waar ze prachtig weer meldden. Kaikoura ligt net noorden van Christchurch dus we waren weer bijna terug waar we begonnen waren. Het weer in Kaikoura was inderdaad lente weer en de 20 graden werden aangetikt. 's Middags hebben we de Peninsula walkway gelopen. Een 3 uur durende wandeltocht langs de kust. Prachtige landschappen met aan de ene zijde de zee en aan de andere zijde bergen met sneeuw. Onderweg hebben we ook nog zeehonden gezien. Al met al een prachtige middag.

Op woensdag morgen zijn we met een boot de zee op geweest en heb ik met dolfijnen gezwommen. Yannick heeft alleen gekeken. De zee was maar 12 graden maar de wetsuit zorgde ervoor dat ik het niet echt koud had. Voor de kust van Kaikoura leven zo'n 2000 husky dolfijnen geheel in het wild. Een groep van zo'n 200 dolfijnen wist onze boot te vinden. We mochten al snel het water in en de dolfijnen schieten aan alle kanten langs je heen en onder je door. Ik kon ze net niet aanraken. 4 keer mochten we het water in om de dieren te bewonderen. Een hele bijzondere ervaring. Na het zwemmen, bleef de boot ze nog een tijd volgen zodat ik ze ook vanaf de boot goed heb kunnen zien. Die middag zijn we doorgereden naar Motueka wat dicht bij Abel Tasman national park ligt.

Donderdag morgen hebben we de watertaxi naar Anchorage beach genomen wat in Abel Tasman national park ligt. Hier hebben we in totaal zo'n 4 uur gelopen wat ons uiteindelijk terug bracht waar we met de watertaxi vertrokken waren. De wandeltocht was prachtig langs de kust door het bos met geweldige uitkijkpunten en hier en daar mooie witte en verlaten stranden. We waren de enige in ons hostel dus hebben we die avond er een Bourgondische filmavond van gemaakt met een uitgebreide kaasplank.

Op vrijdag zijn we geweest canyoningen. Om kwart over 7 werden we opgehaald en moesten eerst de wetsuits gepast worden. We waren met zijn vijven en 2 supergoede gidsen. Hierna gingen we weer met de watertaxi naar Anchorage beach, vanwaar we dieper omhoog het bos in zijn gelopen tot we bij een rivier kwamen. Deze rivier zijn we terug gevolgd naar de zee. Hierbij moesten we allerlei capriolen uithalen om verder te komen zoals: abseilen, ziplinen (aan een koord omlaag glijden), klauteren, springen (tot wel 8 meter hoog), en glijden over de rotsen in het water. Het water was maar 8 graden maar de wetsuits zorgden ervoor dat we alleen maar koude handen hebben gehad. Met een geweldige groep hebben we een super dag gehad onder hele goede begeleiding. De natuur was prachtig met verschillende watervallen. Een van de hoogtepunten van de reis. Na het canyoningen zijn we nog door gereden naar Picton.

Op zaterdag hebben we de boot naar het noordereiland genomen waar we aankwamen in de hoofdstad Wellington.. Een tocht van zo'n 3 uur door heel mooi landschap en open zee. 's Middags zijn we naar een rugbywedstrijd van de Wellington Lions geweest kijken. Het stadion zat bij lange na niet vol, maar de sfeer was prima. Uit en thuis supporters zaten overal door elkaar wat een extra dimensie eraan gaf. Een spannende wedstrijd met een mooie comeback van Wellington maar het mocht helaas niet baten. Ze verloren nipt met 38-32. 's Avonds zijn we nog een keer goed op stap geweest in verschillende kroegen. In 1 van de kroegen kwamen er op een gegeven moment 10 politieagenten binnen voor een routine controle. Yannick werd er tussen uitgepikt omdat hij zat uit zijn ogen keek volgens een van de agenten. Gelukkig kon Yannick de agent ervan overtuigen dat dit niet het geval was en konden we deze mooie avond vervolgen.

Na een goed ontbijt zitten we nu in de auto naar Turangi waar we morgen de Tongariro crossing willen bezoeken. Ondertussen hebben we al meer dan 3000 km afgelegd in onze campervan maar ons nog een seconde verveeld door de prachtige natuur om ons heen! Nog 1 week maar helaas...

• 11 Oktober 2015 - 18:00

Malou:

Ja Nieuw Zeeland is mooi.
    Tongariro crossing zeker een aanrader!

Veel plezier nog

• 11 Oktober 2015 - 23:19

Johan:

Hey John,

T is wel geweldig daar volgens mij. Wel gaaf dat zwemmen met dolfijnen... Dat weet ik uit ervaring :p