Week 2: awesome en sweet - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu Week 2: awesome en sweet - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu

Week 2: awesome en sweet

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

04 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Nieuw Zeelanders vinden alles awesome en sweet en ik moet ze na geven dat ze ook vaak gelijk hebben. Ik ga weer superlatieven tekort komen om te beschrijven wat we afgelopen week hebben meegemaakt.

Zaterdag avond zijn we gaan stappen. Het zijn hier echt Engelse taferelen met uitgaan: de rokjes moeten zo kort mogelijk zijn. Verder zal ik het daar bij laten. Zondag zijn we door de Catlins naar Edindale gereden. Op de weg daar naar toe hebben we tunnel beach aangedaan. Wederom hadden we het geluk dat de zo'n scheen. Tunnel beach is een tunnel in de rotsen uitgeslagen door de zee. Prachtig om te zien. Maar ook de Catlins was een prachtig natuurgebied om door te rijden. Een uur of 3 a 4 slingeren door de bergen en ongerepte natuur met een uitstapje naar een waterval. In Edindale hebben we Stijn opgezocht, een studiegenoot van Yannick die hier naar toe is geëmigreerd. Hij werkt bij een andere Limburgse familie die voornamelijk stamrozen kweken, als enige in Nieuw Zeeland. We werden hartelijk ontvangen met appeltaart. Stijn heeft ons rond geleid over het bedrijf en samen zijn we wat gaan eten.

Die avond hebben we de camper in een schuur geparkeerd en daarin geslapen. Zondag zijn we nog een keer terug gereden naar de Catlins om de kust route te doen. Wederom een aantal uren rond getuft met prachtige vergezichten, het zou bijna gaan vervelen. Daarna hebben we de was opgehaald die we gewassen hadden en droog was. We zijn toen doorgereden naar Te Anau, een plaatsje aan een meer waar we de nacht door hebben gebracht.

Op maandag zijn we vroeg vertrokken naar Milford Sound. De enige plaats in de wereld buiten Noorwegen waar Fjorden zijn. De weg er naar toe, 2 uur rijden, was al een sprookje. Prachtige landschappen in de bergen. En we hadden wederom het geluk dat de zon scheen wat een klein wonder was aangezien het 230 dagen per jaar regent in Milford Sound met zo'n 7000 mm regen (tegenover 700 in Nederland). In Milford Sound hebben we een boottocht door de Fjorden gedaan wat een unieke belevenis was. We hadden een geweldige kapitein met goede humor. Hij heeft zelfs een emmer gevuld met water dat van een waterval naar beneden viel daar de boot onder te sturen. Op de terugweg naar Te Anau zijn we gestopt om een bergtop te beklimmen. 500 meter de hoogte in en terug in 2,5 uur met wederom geweldige vergezichten. Het deed denken aan de bergen in Oostenrijk.

Op woensdag zijn we doorgereden naar Queenstown: de activiteiten stad van Nieuw Zeeland. Hier hebben we 's middags meteen kennis mee gemaakt toen we zijn gaan downhillen. Dit is met een fiets keihard van een berg afgaan over aangelegde routes. Yannick had dit al vaker gedaan maar ik nog nooit. Met de gondola gingen we een 400 meter hoge berg op en dan met de fiets af. In het begin erg angstig maar na verloop van tijd ging het steeds beter. Bij de derde keer kwam ik echter hard ten val op mijn borst waarna ik last had van mijn borstbeen. Een teken voor mij dat ik mijn grens genoeg op had gezocht en het tijd was te stoppen. Yannick is in totaal 11 keer omlaag gegaan die middag. Die avond zijn we flink op stap geweest. We zijn geëindigd in de 'Cowboy'. Een geweldig aangeklede kroeg in de cowboy stijl met open haard (hebben alle kroegen hier).

Donderdag was een zaterdag waarop we niet veel hebben uitgevoerd. Mede door het slechte weer hebben we ons beperkt tot plannen maken en pool biljarten. Op vrijdag zijn we geweest Quad biken. Met een Quad door de prachtige landschappen rijden met een begeleider. Ook hiermee weer de limiet opgezocht (en erover heen gegaan ;) ) en ons flink uitgeleefd. Op zaterdagmorgen heb ik de Canyon swing gedaan en is Yannick weer gaan downhillen. De Canyon swing was een belevenis op zich. Van 110 meter hoog val je omlaag voor een vrije val van 60 meter in daarna zwaai je nog 200 meter door. In dat in een prachtig landschap met een rivier onder je. Na de eerste keer moest ik dit nog een tweede keer doen maar dan achteruit omlaag springend, geweldig! 's Middags was het weer heerlijk weer en hebben we frisbee golf gespeeld in het park. Hier hebben we de tijd goed mee om gekregen.

Vanmorgen hebben we eerst rugby gekeken en wel naar Australië - Engeland. Een hele belangrijke wedstrijd die Engeland moest winnen om niet uit het wereldkampioenschap in eigen land te vliegen. Om 8 uur s'morgens zat de kroeg al vol met Engelsen en Australiërs. Een prachtige sfeer en wedstrijd, heel spannend met een overwinning voor Australië. Grote desillusie bij de Engelsen. Op het moment van schrijven zitten we weer in onze campervan op weg naar Franz Josef. Het regent dat het giet op het moment, maar morgen zou het weer goed moeten zijn en dan willen we de Franz Josef gletsjer op gaan. Daarover de volgende keer meer.

• 06 Oktober 2015 - 22:58

Mariet Jacobs:

Wauw John wat een schitterende reisverslagen.door dit te lezen genieten we met je mee.geniet verder van de reis.gr Mariet

• 08 Oktober 2015 - 19:36

Tante Nelly:

Hoi John ! Uit de verhalen lees ik dat je het weer goed naar je zin hebt ! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt . Geniet nog maar met volle teugen van elke dag want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje ( tussen de herfstbladeren). Heel veel groetjes uit Baarlo en tot ziens ! Tante Nelly .