Week 1: Een moeizame start... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu Week 1: Een moeizame start... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van John Heur - WaarBenJij.nu

Week 1: Een moeizame start...

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

26 September 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Bijna een week geleden is ons avontuur begonnen. We dachten alles goed voorbereid te hebben maar de avond voor vertrek bleek dit toch niet zo te zijn. Inchecken lukte niet omdat mijn paspoort niet lang genoeg geldig was. Bleek dat je paspoort voor Hongkong een half jaar geldig moest zijn tegenover 3 maanden in Nieuw Zeeland. En juist ja, wij hadden een tussenstop in Hongkong. Dus op zaterdag maar iets eerder naar Schiphol gegaan. Daar bij de douane een nood paspoort aangevraagd wat vrij makkelijk ging. En maar goed. Zowel bij het boarden in Schiphol als in Hongkong deden ze moeilijk maar na het tonen van het nood paspoort mocht ik toch vrij eenvoudig door. Bij de douane in Hongkong deden ze daarentegen helemaal niet moeilijk. Aangezien we een overstap van 15 uur hadden daar zijn we even de stad gaan verkennen.

Om 7 uur s morgens waren we al daar. Om te beginnen zijn we met een treintje naar boven gegaan opende berg langs Hongkong. Hier had je een mooi overzicht over de stad. Hongkong is een wereldstad met wel 7,5 miljoen inwoners. Een indrukwekkende skyline dus. Hierna hebben we door het park en de stad gelopen maar het was vooral erg heet: 34 graden. En dat is niet heel prettig in je spijkerbroek. Dus even een heerlijk geconditioneerde shopping mall opgezocht waar we op een terras 1,5 uur hebben liggen slapen. Die Chinezen moeten wel gedacht hebben... Hierna snel het vliegveld opgezocht. De vlucht naar Nieuw Zeeland heb ik voornamelijk geslapen.

In Christchurch aangekomen hebben we eerst ons hostel opgezocht. Ons hostel was een oude gevangenis, wat wel een leuke sfeer meebracht. Na een reis van ruim 42 uur was het lekker even te douchen. Ondertussen zitten we al op maandag avond. Even wat geweest eten, een paar biertjes, plannen gemaakt en vroeg slapen. Op dinsdag hebben we Christchurch verkend. Het centrum lag op 20 minuten lopen van ons hostel. Hier hebben we een tocht gemaakt die in de lonely planeten staat. Alleen was deze tocht geschreven voor de aardbeving van 4 jaar geleden. Het centrum van Christchurch heeft veel geleden van de aardbeving. Veel was in wederopbouw. Toch was het een leuk centrum om te zien, waarbij je niet het gevoel had door een grote stad (400000 inwoners) te lopen. Het had zo het centrum van Baarlo kunnen zijn. Hierna zijn we naar de hondenrennen geweest kijken. Hier wordt in Nieuw Zeeland veel op gewed en is ook op TV. Maar veel mensen om te kijken waren er niet. Toch leuk om te zien. Die avond waren we getuige van een echte dansavond maar lef om ons zelf op de dansvloer te wagen hadden we niet.

De dag erop hebben we onze campervan opgehaald. Kleurrijk beschilderd aan de buitenkant (ja man, 1 kant groen en 1 kant blauw) was hij net groot genoeg voor ons 2en. Klein keukentje erin, een zitplaats die je om kunt bouwen tot slaapplaats. Het links rijden gaat vooralsnog prima. Op woensdag wilden we met de gondels naar boven waar je een prachtig uitzicht moet hebben maar het weer liet het helaas niet toe. Het weer was mistig en regenachtig, weinig zicht bovenaan dus werd ons beloofd. Hierop besloten we onze reis maar echt te starten en op weg te gaan richting zuiden, waar het weer beter zou zijn. Nadat we van de kust weggedraaid waren, begon het genieten. Het weer werd langzaam beter en vooral de omgeving is prachtig. Bergachtig met veel groen en prachtig blauwe meren. Onze eerste stop was Lake Tekapo. Super mooi meer voor een berg met sneeuw. Hier hebben we de hot springs bezocht. Heerlijk relaxen in warme baden in de buitenlucht. Hierna een plaats voor de nacht opgezocht aan de rand van het meer. Hier voor het eerst zelf gekookt. Wel binnen want buiten was het te koud. Hierna de eerste nacht in onze campervan. De bodem is wat hard maar beiden prima geslapen.

Het uitzicht s morgens was betoverend maar dat was slechts het begin van die dag. Na een ontbijtje zijn we doorgereden naar Mount Cook. De natuur onderweg was prachtig maar wat we bij Mount Cook zagen was onbeschrijflijk. Zelden zo'n prachtige natuur gezien. Hier hebben we dan ook zo'n 4 uur rondgelopen. Prachtige meren, bergen, gletsjers en groene weiden. Ik zal wat foto's op facebook zetten om het te illustreren. Verder zat het weer enorm mee en zitten we nog voor het hoogseizoen en is het dus nog niet zo druk. Alleen jammer van de chinezen die er wel al zijn. Na de hele dag genoten te hebben, zijn we doorgereden naar Twizel waar we gegeten en geslapen hebben.

Op het moment zijn we onderweg naar Dunedin en rijden we weer door prachtige natuur. Van hieruit gaan we verder naar het zuiden maar echte plannen hebben we nog niet.

Door gebrek aan wifi zijn we al een dag verder. De trip naar Dunedin voerde ons langs Clay cliffs wat het bezoeken waard was. Bergen afgesleten door erosie en nu bestaand voornamelijk uit klei. Verder was de route naar Dunedin erg mooi. De rit ging gedeeltelijk langs de kust waar de natuur en vergezichten wonderbaarlijk waren.

In Dunedin aangekomen hebben we in gecheckt en zijn nog even naar Allan's beach gereden. Wederom prachtige natuur waar we ook zeehonden hebben gezien die op het strand lagen. Op de weg naar Allan's beach kwam Yannick erachter dat de benzine bijna op was. Maar zijn inschatting was dat we het nog wel haalde naar Dunedin. Dichstbijzin de tankstation ingeprogrammeerd op de tomtom. Toen we daar aan kwamen bleek daar ook de benzine op: hij had een drukkedag gehad. Gelukkig hebben we het gehaald naar de volgende en konden we opgelucht tanken. Gisteravond hebben we de kroegen onveilig gemaakt. Het feest kwam laat op gang, maar toen het eenmaal op gang was, werd er flink gedanst.

Vanmorgen (zaterdag) zijn we naar de markt geweest. Een farmersmarket die voornamelijk in het teken van eten stond. Erg gezellige markt waar we lekkere dingen hebben geproefd. Hierna zijn we naar Cadbury geweest, een chocolade fabriek. Een leuke rondleiding gehad waarbij uiteraard geproefd moest worden. Hierna hebben we het Settlers museum bezocht, waarna we nog wat inkopen hebben gedaan. Vanavond gaat het avontuur verder met nog een avond uitgaan in Dunedin.

• 26 September 2015 - 07:32

Roy:

Leuk um te laeze......toch wel un bietje jaloers.....bin neet op t Zuider-eiland gewaes....
    Got ge nog nao t Noorder-eiland......den weit ik nog wel un paar adresjes um mesjien langs te gaon.
    Femilie en unne groëte koeieboer in Tokoroa.

• 26 September 2015 - 09:48

Resi Coopmans:

Zo te horen is het er erg mooi!
    Veel plezier!

• 27 September 2015 - 10:16

Pap En Mam:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal beleven. Is weer echt genieten en doe dat vooral ook.
    Heel veel plezier samen. gr.Pap en mam

• 27 September 2015 - 12:38

Twan Smedts:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan. Ik neem aan dat jullie ook belevenissen bewust NIET noteren. Zou ik ook doen,
    ik hoop dat jullie nog veel plezier met leuke ervaringen zullen hebben.
    Groeten.
    Twan