Laatste week: Kampot en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van John Heur - WaarBenJij.nu Laatste week: Kampot en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van John Heur - WaarBenJij.nu

Laatste week: Kampot en Phnom Penh

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

27 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Hierbij alweer het laatste verslag van onze reis. Op dit moment zitten we in het vliegtuig van Singapore naar Amsterdam. Onze reis van 4 weken zit er al weer op helaas. Het was een indrukwekkende reis waarin we veel gezien en gedaan hebben. Ook hebben we weer veel leuke nieuwe mensen ontmoet.

Afgelopen dinsdag zijn we vanuit Sihanoukville doorgereisd naar Kampot. Dit was een korte trip in een minibus van maar 3 uur. Voor de middag waren we dus al op plaats van bestemming. In de middag hebben we Kampot verkend en plannen gesmeed voor de opvolgende dagen. In Kampot heerste een relaxte sfeer en was een leuke plaats om te zien. Na een paar uur rond slenteren hebben we een verfrissende duik in het zwembad genomen van ons hostel. 's Avonds zijn we met een boot over de rivier gegaan. Dit was een mooie tocht met een evenzo mooie zonsondergang. Ook hebben we vuurvliegjes en springende vissen gezien toen het donker was.

De dag erop hebben we 2 scooters gehuurd en zijn we naar Bokor national park gereden. Dit ligt boven op een berg en de tocht er naar toe was al schitterend. Heerlijk door de natuur opgereden. Onderweg hebben wenog een neushoornvogel gespot, dichterbij dan de vorige keer. Boven op de top hebben we rond gereden. Er is een enorm resort gebouwd, maar dat lag er nogal verlaten bij. Of het was nog niet open of er waren niet veel gasten. Verder zij we naar een waterval gereden. Helaas kwam er niet veel water overheen maar de omgeving was er prachtig. Hierna zijn we nog naar een oude Franse kerk en casino gereden. Allemaal leuk om te zien.

Donderdag zijn we naar Climbodia gegaan. Dit is een grote rots met binnenin groten. Door deze grotten hebben we rondgelopen en ook geklommen. Gezekerd aan een staalkabel zijn we door de grotten heen geklommen. Hierna zijn we aan de buitenkant de rots opgeklommen waar we nog een stuk over de rots hebben gelopen. Hier viel per ongeluk mijn gopro (camera) naar onderen. Gelukkig kon de instructeur door zich aan mij te zekeren er toch bij. Daarnz zijn we al abseilend omlaag gegaan. Hierna was er nog de mogelijkheid om te klimmen op een soort van klimwand tegen de rots o hoog. Niet echt mij ding maar toch geprobeerd. Tot een meter of 10 ging het beter dan verwacht, maar dar aangekomen kon ik mij grip niet meer houden. Ik werd gezekerd door een kleine cambodjaan die door mijn val gelanceerd werd, best grappig om hem tegen te komen op mijn weg naar onderen. Mij werd verzekerd dat dat normaal was.

Op vrijdag was het weer tijd om verder te gaan naar Phnom Penh, onze laatste stop. 4 uurtjes reizen met een minibus dus weer voor de middag gearriveerd. In middag zijn we naar het Royal Palace en de zilveren Pagode geweest. Beide waren een soort van tempels. Erg mooi en gelukkig niet te druk !et toeristen. In de zilveren Pagode staat een Boeddha van massief goud. 90 kg compleet ingelegd met diamanten. Ik heb nog wat plannen gesmeed maar we hebben hem toch maar laten staan.

Zaterdag zijn we met een tuktuk naar de killing fields gegaan. Tussen 1975 en 1979 was Pol Pot aan de leiding in Cambodja. Hij heeft 2 van de 8 miljoen Cambodja en laten vermoorden. 20000 van hen zijn bij de killomg fields vermoord. Een Nederlandse audio guide vertelde het verhaal wat heel indrukwekkend was. Mensen werden gewoon 1 voor 1 doodgeslagen. Baby's werden tegen een boom doodgeslagen. Opgegraven schedels lagen er tentoongesteld. Hier werden we wel even stil van. Hierna zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis gegaan. Een voormalige school die onder Pol Pot tot gevangenis is omgebouwd. Alle mensen die op de killing fields zijn vermoord hebben hier eerst een tijd doorgebracht. Ze werden hier gemarteld om ze zo dingen te laten bekennen die ze niet hadden gedaan. Hier zijn we rond geleid door een plaatselijke gids die deze tijd had meegemaakt en haar vader, broer en zus was verloren. Zeer indrukwekkend.

Zondag zijn we naar Phnom Tamao wildlife center geweest. We hadden een tour geboekt en dit bleek van een Nederlander te zijn. Aangezien wij de enigen op de tour waren, was deze in het Nederlands. Het centrum vangt ziek en gewonde dieren opgevangen met het doel ze weer uit te zetten in het wild. Adam (de gids) heeft ons veel verschillende dieren laten zien en wist overal een verhaal bij te vertellen. Zo hebben we leeuwen, tijgers, olifanten, beren, gibbons, herten, otters, krokodillen en nog veel meer gezien. Na de tour hebben we snel een sportsbar opgezocht om Ajax - Feyenoord te kijken. Waarna we nog een soort van kroegentocht hebben gedaan om de vakantie af te sluiten.

Maandag was onze laatste dag. 's Morgens zijn we naar Wat Phnom geweest, een grote tempel maar niet veel anders als alle anderen die we al gezien hadden. Hierna zijn we naar central market gelopen. Een grote markt waar zo'n beetje alles te koop is, nep dat dan weer wel. Hierna hadden we afgesproken om nog met Mirjam en Marin te gaan lunchen. Zij waren die morgen naar Phnom Penh gekomen en zo konden we nog even goed bijpraten. Was weer erg gezellig. Hierna was het weer tijd om naar het vliegveld te gaan. En zo zitten we nu dus in het vliegtuig naar huis. Ik wil iedereen bedanken die ook deze reis tot een succes heeft gemaakt! Wie weet waar de volgende reis me naar toe brengt....