Duiken op Utila - Reisverslag uit Utila, Honduras van John Heur - WaarBenJij.nu Duiken op Utila - Reisverslag uit Utila, Honduras van John Heur - WaarBenJij.nu

Duiken op Utila

Blijf op de hoogte en volg John

08 Januari 2014 | Honduras, Utila

Om te beginnen iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Op moment van schrijven zijn we op doorreis naar Léon in Nicaragua.

Het vorige verhaal stopte met dat we in de bus naar Copan zaten. Daar aangekomen hebben we in gecheckt. Diezelfde middag zijn we nog naar de hot springs geweest. Deze lagen boven in de bergen op een uur rijden. De hot springs zijn natuurlijke zwembaden. Water komt uit de bergen op een temperatuur van zo'n 90 graden. Dit water wordt samen met koud water geleid door kleine zwembaden. Elk bad had een andere temperatuur van super heet tot ijskoud. Heerlijk relaxen midden tussen de bergen was dat.

De dag erna zijn we naar de Maya ruïnes geweest. Kleiner dan Tikal waar we eerder waren maar even goed indrukwekkend. In Copan zijn meer beelden en hiërogliefen gevonden. Ook hadden ze tunnels naar de tempels die onder de tempels lagen. Maya's bouwden hun tempels namelijk over elkaar heen. Verder zaten er veel papegaaien wat prachtig was om te zien.

De volgende dag zijn we per bus doorgereisd naar La Ceiba waar we de nacht door hebben gebracht. Smorgens hebben we de boot naar Utila gepakt waar we diezelfde middag al onze eerste theorie lessen hadden voor het duiken. De dag erna hebben we smorgens een kajak van de duikschool geleend waarmee we naar de vuurtoren zijn gekajakt. Daar hebben we onze kajak aan een boei gelegd en hebben we gesnorkeld. Wederom mooi rif en mooie vissen en zelfs inktvissen gezien. Smiddags hadden we weer theorie en het afsluitende examen. Het was oudjaarsdag dus 's avonds was het groot feest. We zijn op 2 verschillende stranden geweest. Aftellen om 12 uur zijn ze vergeten maar dat maakte het feest niet minder mooi. Samen met Kayleigh, een Nederlands meisje, zijn we tot laat in de nacht door gegaan. Het is wel vreemd om met 25 graden het nieuwe jaar in te gaan op een strand.

1 januari stond in het teken van onze nieuwjaarsduik. Met Unox mutsen de zee in. Verder hebben we die dag niet heel veel gedaan. 2 januari zouden we smorgens aan het dok onze eerste duik gaan maken. Het water zijn we echter maar even in geweest omdat het te troebel was. Smiddags dus met de boot naar een strand in de buurt voor een nieuwe poging. Het water was mooi helder maar dit keer sloeg de angst bij mij toe toen ik eenmaal onder water was. Duiken was niet mijn ding... Echter werd ik overgehaald om het die dag erna nog eens te proberen. Na lang twijfelen en !et veel zenuwen toch nog maar eens geprobeerd met een andere groep en een andere leraar. Het was nog steeds niet heel comfortabel maar ik heb me er over heen gezet en al mijn oefeningen kunnen doen en zo de duik beëindigd. De drie dagen erna heb ik 2 duiken per dag gedaan wat steeds beter ging. Ik werd steeds relaxter en kon er steeds meer van genieten. Nu vind ik duiken geweldig. Er is geen betere plek ter wereld om het te leren. Leren duiken tussen prachtig rif met vissen in alle kleuren van de regenboog om je heen. ik heb nu mijn PADI open water duikdiploma en mag overal ter wereld duiken.

Op utila hebben we veel mensen leren kennen en een goede tijd gehad. Savonds was het vaak gezellig in een bar of met een bierspel. Het deed gisteren dan ook wel pijn om daar afscheid te nemen. Met de boot terug waar we opgehaald werden door een jeep van Jungle Lodge. Een hostel midden in de jungle waar we vanmorgen zouden gaan raften. Niets was echter minder waar. Waar de rivier er gisteravond nog rustig en kalm bij lag was het vandaag een grote kolkende menigte. Vannacht heeft het de hele nacht keihard geregend. Raften is daar de komende dagen niet mogelijk. Vandaar dat we nu dan ook in de bus zitten naar San pedro sula. Daar slapen we vannacht en morgen gaan we verder naar Léon in Nicaragua.

  • 08 Januari 2014 - 16:38

    Lilian:

    Hoi John
    ondanks dat het raar was dat je met de feestdagen niet thuis was, ben ik blij dat je het zo reuze naar je zin hebt. Niet te geloven dat een rivier in een nacht zo snel kan veranderen, als ik het niet maandagavond zelf via jou tablet had gezien had ik het filmpje via Tom's app niet geloofd. Jammer dat het raften niet door kon gaan. Goede reis en tot snel weer hopelijk via skyp. gr.mam

  • 08 Januari 2014 - 22:04

    Jeroen Merkx:

    Wow! Gaaf dat je dat duiken uiteindelijk gedaan hebt! Kan me heel goed voorstellen dat dat in het begin paniekreacties teweeg brengt. Ik had t al met snorkelen;-) Maar het zal zeker de moeite zijn geweest! Geniet nog van je tijd daar!

  • 09 Januari 2014 - 09:17

    Frnk:

    ben benieuwd of je nu ook in NL gaat duiken:p

  • 13 Januari 2014 - 13:47

    Mariet Jacobs:

    Wat laat maar toch nog de beste wensen. Had je verslag even gemist in dre mail. Wat een moed om te gaan duiken. Je mag trots zijn op je prestatie. Ze zeggen altijd dat je er aan verslingerd raakt als je eenmaal gedoken hebt.Veel plezier verder op je reis.
    groetjes

  • 16 Januari 2014 - 16:39

    Ans Peter En De Rest:

    Hoi John
    Ik heb nu ook je reisverslagen ontdekt.
    Leuk om te lezen en een beetje mee te genieten.
    Mooie reis maak je!
    Groetjes Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, Utila

John

Op dit blog zal ik mijn belevenissen bijhouden gedurende mijn reis naar Amerika. Eerst zit ik 3 maanden in Madison waarna ik op rondreis ga door Amerika.

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 737
Totaal aantal bezoekers 45796

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2018 - 10 November 2018

Peru

30 Augustus 2017 - 27 September 2017

Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe

19 September 2015 - 18 Oktober 2015

Nieuw Zeeland

28 December 2014 - 27 Januari 2015

Thailand en Cambodja

11 December 2013 - 04 Februari 2014

Midden-Amerika

02 Maart 2012 - 23 Juni 2012

United States of Amerika

Landen bezocht: